Tuesday, April 21, 2009

Stol ikke på mediene




Her er et konkret eksempel på at man bør være skeptisk til mediene.
Pressen hevdet at Gro Harlem Brundtland hyllet Kjell Inge Røkke. I en pressemelding klargjør Gro hva som egentlig skjedde:


- Jeg var helt klar i mitt møte med pressen i dag på at jeg ikke kan eller vil kommentere den såkalte Aker-/Røkke-saken; en sak jeg ikke har vært med på å behandle, heller ikke noe av forhistorien, for jeg gikk av i 1996. Røkke er en mann jeg aldri har møtt. Da en journalist kastet ut begrepet pionér – burde jeg bare smilt og ristet på hodet. Jeg nølte, men bekreftet at Røkke har gjort en del nytt i norsk industri, skriver Brundtland i en pressemelding, og fortsetter:

- Det var en generell uttalelse, og har intet med karakteristikker og vurderinger av det som er blitt en stor sak i de siste ukene. Der ville nok jeg ha reagert på samme måte som vår regjering nå reagerer hadde det vært jeg som hadde hatt ansvaret i dag. Nå velger jeg likevel å si dette, fordi man i enkelte medier har gått så langt over streken i strid med hva jeg faktisk sa, at man fremstiller det som om at jeg har hyllet og støttet Røkke. Mer feilaktig kan det ikke være, skriver Harlem Brundtland.

No comments:

Post a Comment