Thursday, May 20, 2010

Endelig noen som sa det

Investor Øystein Stray Spetalen mener det bare er én ting å gjøre med forgjeldede stater.

- La stakkarene gå konkurs! Det er det beste. De bankene og investorene som har tatt risikoen må ta tapene, de kan ikke rope på skattebetalerne hver gang de trenger penger, sier Spetalen til Finansavisen.

Det er Endre Røsjø i Pinemont Securities helt enig i, og sier det skal svi å ha lånt ut penger ukritisk til et land med en pensjonsalder på 53 år og en svart økonomi som er vesentlig større enn den lovlige.
Dagens Næringsliv.

2 comments:

  1. La oss si at jeg skylder deg 1000kr.
    Jeg har 500. La oss si at jeg har et stort forbruk på klær og uteliv.

    Men, du forlanger alt - ellers slår du meg konkurs.

    Er det da bedre å tvinge meg til å endre livsstil og få tilbake alt på sikt ? Eller slå meg konk og tape alt ?

    Det samme ser vi her. Hellas har oppført seg idiotisk. De har gitt for mye til fagforeninger ( litt ala AP- LO, men mye mer) og de har latt korrupsjonskulturen få gro til.

    Er det da best å presse dem inn på riktig spor og få tilbake pengene ? Eller ta tapene ?

    ReplyDelete
  2. Du høres ut som en glimrende kreditor. Er det mulig å få låne noen kroner av deg? :-)

    ReplyDelete