Tuesday, January 25, 2011

I går så jeg en neger i Tallinn i Estonia

Ja, overskriften synes kanskje merkelig, særlig for de som er bosatt på østkanten i Oslo. Norge blir jo som kjent innvadert av nødlidende fra den tredje verden som er helt avhengig av å bli boende i Norge. Sies det.


Da er det vel litt merkelig at disse nødstedte menneskene kun fokuserer på velstående Skandinavia, England og andre velferdsland i Europa?


De fattigere landene i Baltikum, derimot, synes lite interessanne å søke om opphold i for disse menneskene som er så avhengige av hjelp og beskyttelse.


I Estonia forholder det seg slik:


Mellom 2001 og 2008 var det gjennomsnittlige antall asylsøkere om lag 10 mennesker per år, men i 2009 økte antallet til 36. I oktober 2010 var det 26 søknader til behandling.


Defor er ikke overskriften, at jeg så en neger i Tallinn i Estonia, en spøk. Jeg var på et av de største kjøpesenterne i Tallinn i går og der så jeg en neger. Kun en eneste farget person. Dette i sterk kontrast til for eksempel Stovner i Oslo, der man får følelsen av å befinne seg i Asia eller Afrika når man besøker bydelen.


I går kom 50 nye asylsøkere til Norge - i dag kommer 50 flere. Slik det gjør hver eneste dag hele året. Jeg overlater til leseren å fundere over hvorfor de velger Norge og ikke for eksempel Estonia.