Friday, May 11, 2012

Vakkert om Utøya fra Shabana Rehman Gaarder

Shabana Rehman Gaarder har skrevet en vidunderlig artikkel om Utøya. Den bør leses:

".....Til min store overaskelse møtte jeg en øy som i stedet for å skremme vekk, inviterte inn. Utøya var forberedt. Hun har latt tiden binde sårene. Hun har latt årstidene tørke opp blodflekkene med naturens eget kretsløp. Fra sitt eget jordsmonn har hun skjenket hvite blomster.

Jeg har aldri sett så mange hvitveis i hele mitt liv. Som om hun vet at hun for alltid vil være et minnesmerke....

...Men den Utøya jeg møtte, den Utøya som vokser og gror har gjort det uten noen rosetog, uten regnbuesang, uten politikk, uten ideologi, uten mennesker; Utøya har selv gjort noe vi mennesker ennå ikke har klart med det som skjedde. Før noen rakk å ta Utøya tilbake har øya tatt seg selv tilbake...."


Les hele artikkelen: Utøya kaller